sunnuntai 19. elokuuta 2012

miksi minulla ei ole aukioloaikoja?

Minä en pidä virallisia aukioloaikoja. En pidä niitä koska aina on pari muuttujaa liikkeellä.

Ensinnäkin minulla on lapsia. Ja moni tietää että niissä jos missä on muuttujia. Milloin on hammaslääkäriä keskellä päivää tai yhtäkkiä saattaakin lapsi/nuori soittaa itku kurkussa kun on sattunut jotain ikävää tai kaatunut rappusissa. Valitsin tämän liiketilan sen vuoksi, että voin olla lähellä lapsiani ja hätätilanteissa olla lähellä. Tästä olen tyytyväinen. Minun mielestäni on varsin pätevä syy olla poissa.

Toiseksi en ole aamuihmisiä, en sitten vähääkään. Minä kuulun niihin ihmisiin joille aamut vain on hyvin hitaita ja raskaita. Varsinkin talven aikaan, jos taloon ei tule valoa, ei Anu-Riinan silmät aukea (saatikka aivot toimi).
Toisaalta olen sitten iltakukkuja. Voisin mielelläni tehdä töitä illasta puoleenyöhön asti. Näin kesällä se on vielä onnistunutkin, sillä lapset on lomalla ja minulla kaikki maailman aika. Varsinkin nyt ne pari todella kuumaa päivää mitä tälle kesälle on osunut, aiheutti sen että oli parempi saapua töihin illan viileydessä kuin päivän paahteessa. Tein töitä sitten yhteen asti yöllä. Mikäs siinä, yrittäjyydessä on se ihana puoli, että itse voi määrätä työajat.

Kolmantena on ne verhoilijan kaikki muut menot. Välillä olen noutamassa uusia töitä tai palauttamassa vanhoja. Välillä olen juoksemassa pää kolmantena jalkana ympäri kaupunkia, kun ompelukoneen "talla" on hajonnut ja kahden sohvan huput pitäisi olla seuraavana päivänä ommeltuina ja asiakkaalla. Tai olen noutamassa vaahtomuoveja tai milloin mitäkin. Välillä olen myös Helsingissä tekemässä toisella verstaalla "oppipoikana" hommia. 



Pidän tästä kaikesta. Yksikään päivä ei ole samanlainen (tiedän, ällöttävän kliseinen lause).
Uskon siihen että pitää kuunnella omaa rytmiään. Jos minä pää jumissa yritän väkisin tulla töihin, ei jälki todellakaan ole muuta kuin sutta ja savea. Niitä sitten seuraavana päivänä korjaillaan. 
Sen vuoksi on ihanaa olla yrittäjä. Voin itse tehdä töitä niinä tehokkaina hetkinä, oli ne sitten aamulla, illalla tai keskellä yötä. Silloin työn jälki pysyy hyvänä ja verhoilijan pää kasassa.

Siksi minulla ei ole vakituisia aukioloaikoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti